vrijdag 17 februari 2012

Ed Sheeran - +

Ed Sheeran is het schoolvoorbeeld van een artiest die hard heeft moeten werken voor zijn succes. Ik gun het hem van harte, daar niet van, maar zijn helse tocht naar succes wordt ons wel een beetje door de strot geduwd op zijn album +.




1. The A Team
2. Drunk
3. U.N.I.
4. Grade 8
5. Wake Me Up
6. Small Bump
7. This
8. The City
9. Lego House
10. You Need Me, I Don't Need You
11. Kiss Me
12. Give Me Love




Hier te koop: http://www.freerecordshop.nl/muziek/ed-sheeran-ed-sheeran-0825646634422

Voor iedereen die nog niet bekend is met Eds achtergrondverhaal, heeft hij het in het nummer 'You Need Me, I Don't Need You' nog eens duidelijk uiteengezet. Hierin zingt hij dingen als "I'm real, I do it all it's all me... don't need another wordsmith to make my tune sell" en "people think that I'm bound to blow up/I've done about a thousand shows/But I haven't got a house because I live on a couch... selling CDs from my rucksack". Allemaal leuk en aardig, maar hier maak je je niet populair mee. Je kunt zeggen dat het allemaal uit zijn hart komt en zijn leven weerspiegeld, maar op mij komt het over als 'kijk mij eens een grote stoere jongen zijn die het gemaakt heeft'. De rest van de nummers kampen enigszins met hetzelfde probleem. Hij maakt autobiografische nummers, maar zijn leven is simpelweg niet interessant genoeg om twaalf nummers mee te vullen.

Maar genoeg persoonlijke aanval, laat ik me richten op de muziek. Ed Sheeran maakt een niet zo gangbare combinatie tussen akoestische folkmuziek en grime. Deze interessante combinatie komt nergens op het album echt goed uit de verf, daar zij zich lastig laten mengen. Origineel is het zeker, dat wel. Ik vind Ed Sheeran dan ook niet een totaal kansloze artiest. Hij kan prima zingen, ziet er aangenaam uit en als hij nog wat meer groeit kan hij wel eens een hele grote worden. Hiervoor moet hij wel de zoetsappige duizend-in-een-dozijn ballads als 'Kiss Me' schrappen en stoppen met zo arrogant zijn. Aan zijn fans zal het in ieder geval niet liggen, want die liggen aan zijn voeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten