donderdag 9 februari 2012

3JS - 4 Elementen

Gisteren heb ik het album van een Nederlandse artieste (Anneke van Giersbergen) besproken en vandaag zet ik deze lijn voort. Sterker nog, ik trek de lijn zelfs door door een een volledig Nederlandstalig album te bespreken. En wel de nieuwe cd van de 3JS, 4 Elementen.


Tracklist
1. Zweven Naar het Licht
2. De Weg
3. We Denderen Door 4.
4 Elementen
5. Godvergeten
6. Kom Terug
7. Wat Een Avond
8. Geef Mij Een Naam
9. Zwerversleven
10. Jouw Woorden
11. Voor Eens En Altijd
12. Recht Uit M’n Hart
13. Bij Hoog En Laag
14. Morgen



Koop het album onder andere hier: http://www.freerecordshop.nl/muziek/3js-4-elementen-3js-8718026999353

Het album 4 Elementen bevat 14 nummers die, zoals we gewend zijn van 3JS, weer de nodige variatie kennen. Van ballads tot de meer uptempo feestnummers, allemaal zijn ze van zeer hoog niveau. Wat op dit album wel anders is, is de sound. Tuurlijk, de karakteristieke 3JS-sound is niet weg, maar de Volendamse sound wordt veelvuldig gecombineerd met Ierse folkmuziek. Dit is in mijn ogen een gouden greep, niet alleen differentieert de band zich hiermee van andere Nederlandse bands, maar het zorgt ook voor een heel nieuw aangenaam geluid. De afwisselende nummers zorgen ervoor dat deze cd niet zo gauw verveelt en eigenlijk iedere luistersessie beter wordt.

Zanger Jan Dulles laat op 4 Elementen weer eens horen dat hij bij de absolute top van Nederlandse zangers hoort. Persoonlijk vind ik hem de beste zanger die Nederland rijk is, met een stem die weet te beroeren en ontroeren. Het nummer Geef Mij Een Naam, een samenwerking met Elske DeWall, bezorgt me keer op keer kippenvel.

4 Elementen van de 3JS is een geweldige cd, die de ontwikkeling van de band weer naar een hoger niveau tilt en bovenal aangeeft dat dit misschien toch wel het beste is wat de Nederlandstalige muziek te bieden heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten