dinsdag 14 februari 2012

Adele - 21

Misschien wat raar om op deze dag van de liefde een cd te bespreken die geïnspireerd is door een volgens eigen zeggen 'shitty relationship', maar gezien het ongetwijfeld grote aantal afgewezen Valentijnsverzoeken van vandaag heeft het ook wel weer wat symbolisch. Ik heb het over 21 van Adele.



Tracklist
1. Rolling in the Deep
2. Rumour Has It
3. Turning Tables
4. Don't You Remember
5. Set Fire to the Rain 
6. He Won't Go
7. Take It All
8. I'll Be Waiting
9. One and Only
10. Lovesong
11. Someone Like You





Onder andere hier te koop: http://www.freerecordshop.nl/muziek/21-adele-0634904052027

Adele schrijft in dit album weer over haar eigen leven. Persoonlijk en therapeutisch, maar anders dan op 19 geeft Adele zelf aan.
"Het is anders dan 19. Het gaat wel over dezelfde dingen maar vanuit een ander perspectief. Ik verwerk dingen nu anders. Ik ben geduldiger, eerlijker, ik vergeef makkelijker en ik ben me meer bewust van mijn tekortkomingen, gewoontes en principes, dat komt met ouder worden denk ik."
Op 21 klinkt Adele inderdaad volwassener dan op de voorganger. Echter zijn het nog steeds mooie, gevoelige liefdesliedjes die herkenbaar zijn voor iedereen die een lastige of niet goed lopende relatie gekend heeft. Met name de als single uitebrachte 'Rolling in the Deep', 'Someone Like You', 'Turning Tables' en 'Set Fire to the Rain' brengen het herkenbare Adele-geluid met zich mee. Adele laat hier horen dat zij echt één van de grootste talenten van de afgelopen jaren is. Helaas tonen de overige nummers niet helemaal wat Adele waard is, met als persoonlijk dieptepunt 'Rumour Has It'. Dit upbeat nummer benut de prachtige stem die Adele in huis heeft totaal niet. Verder zijn de nummers muzikaal veelal inwisselbaar, haar stem alleen is niet genoeg om het hele album te dragen.

Nou klinkt dit misschien meer negatief dan positief, maar zo bedoel ik het niet. De vier geweldige nummers die ik eerder noemde dragen het album en tilllen het tot een ongekend niveau. Hierdoor is 21 zeker de moeite waard. Ik ben benieuwd naar haar nieuwe materiaal, hopelijk pakt ze de lijn van 19 weer wat meer op want dan heeft ze een gouden toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten