woensdag 21 maart 2012

Frans Duijts - Alles met je delen

Toegegeven, Nederlandse muziek is niet echt mijn ding, laat staan smartlappen. Maar hoewel ik het zelf niet vaak op zal zetten, moet ik zeggen dat ik Frans Duijts een uiterst sympathieke volkszanger vind. Zijn derde studio-album, Alles Met Je Delen, onderwerp ik dan ook zonder tegenzin aan een luisterbeurt.

1. Laat me nooit alleen
2. Waarom kon ik je niet vertrouwen
3. Angelina
4. De tranen van mijn moeder
5. Helemaal verloren
6. Vriend
7. In ons café
8. Het leven is te mooi
9. Zonder jou
10. Het lag echt niet aan mij
11. Feestje
12. Leeuw in een kooi
13. Zij draagt mijn ring
14. Morgen is pas morgen
15. Dubbel leven
16. Ga maar vast slapen

Hier verkrijgbaar: http://www.freerecordshop.nl/muziek/alles-met-je-delen-frans-duijts-0602527795270

Frans Duijts onderscheidt zich door zich te richten op het levenslied, de schlagers, de echte smartlappen, waar zijn concullega's toch meer gaan voor de Nederlandstalige popmuziek en gezelligheidsnummers. André Hazes heeft een zeer waardig opvolger, die mijns inziens zelfs beter kan zingen ook. Bovenal is Frans natuurlijk gewoon Frans.

'Laat me nooit alleen' is al uitgekomen als single en een goede albumopener waarop Frans laat horen dat hij echt kan zingen. Maar op Alles Met Je Delen zingt Frans niet alleen, hij heeft ook meegeschreven aan de nummers en teksten. Dat hij dit niet onverdienstelijk doet is te horen op het melancholische 'Waarom kon ik je niet vertrouwen', dat hij samen schreef met Manfred Jongenelis. Maar Frans kan niet alleen melancholische smartlappen schrijven, want ook de tekst van het feestnummer 'Feestje' is van zijn hand. Meezingen gegarandeerd!

Naast Frans zelf, hebben vele bekende songwriters hun medewerking verleend, zoals Nick Schilder, Roel van Velzen, Grad Damen, Hans Bouwens, Tom Peters, Emile Hartkamp, Alides Hidding en Jochem Fluitsma. De schitterende tekst van bijvoorbeeld 'Het leven is te mooi' is zodoende door anderen geschreven, maar Frans vertaald het in een wonderschoon liedje. Ook het van Willy Sommers bekende 'Als een leeuw in een kooi' krijgt een make-over in Frans Duijts stijl.

Alles Met Je Delen bevat 16 liedjes, die eigenlijk allemaal goed zijn. Geen dieptepunten, geen opvullers, het blijft boeien van begin tot eind. Frans Duijts is de meester der smartlappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten