zaterdag 10 maart 2012

Mr. Polska - Waardevolle Gezelligheid

Er is een heleboel mis in Nederland. Als we Wilders moeten geloven zijn nu niet meer de Moslims de schuldigen, maar de Oostblokkers. Hordes Polen pakken de banen af van de goedwillende, hardwerkende Nederlandse man. Het is een schande! Dus wat doe je dan, je richt een zeer nuttig meldpunt op waar mensen kunnen melden dat hun baan is afgenomen door een goedkoop Pools werkpaard. Massaal op zoek naar dit meldpunt komen mensen echter ineens het 'Meldpunt Waardevolle Gezelligheid' tegen.Wat is dit nu? Ene Mr. Polska die als Pool zijnde een ludieke tegenbeweging opzet? Ineens was hij een bekende Nederlander (jaja, Nederlander), een rapper die net als zijn Poolse soortgenoten keihard werkt, getuige zijn met maar liefst 17 tracks goedgevulde album. Waardevolle Gezelligheid, gezellig toch?

1. Intro
2. Bolle man
3. 1 miljoen vrienden
4. Jochie
5. Soldaatje (feat. Ronnie Flex)
6. Ogen zeggen ijs
7. In een kreukel (feat. JeBroer)
8. Sla de trollers
9. Onzekere glimlach
10. Reef teef
11. Leg een traantje (feat. Chagall)
12. Technologee (feat. De Rus)
13. Slonsje
14. Beetje denken (feat. Leo)
15. Outro
16. Uit me plaat (bonustrack) (feat. JeBroer & Digitzz)
17. Allermooiste feestje (bonustrack) (Yellow Claw feat.  Mr. Polska & Ronnie Flex)

(DISCLAIMER: zo goed gevuld dat ik het niet eens mooi vormgegeven krijg)

Hier verkrijgbaar: http://www.freerecordshop.nl/muziek/waardevolle-gezelligheid-mr-polska-8714835093435

[persbericht]
De goedlachse Mr. Polska (Dominik Wlodzimierz Groot) is de verpersoonlijking van gezelligheid en dit thema vormt logischerwijs de rode draad van het album. Het album kan zelfs worden gezien als een ode aan gezelligheid, met de nadrukkelijke aanbeveling positief te denken en een feest te maken van het leven. De jonge pool toont zich echter breder dan louter feestbeest en laat op nummers als ‘Beetje denken’, ‘Onzekere glimlach’ en ‘Ogen zeggen ijs’ zien dat er ook ruimte is voor zelfreflectie.

Boaz zet met zijn eigenzinnige, herkenbare sound een overduidelijke Nouveau Riche handtekening onder het album en toont zich van zijn muzikaalste kant. Hoewel Mr Polska een rapper is en hiphop de basis van het album vormt, klinkt Waardevolle Gezelligheid niet als een doorsnee hiphopplaat. Elk nummer is doorspekt met snoeiharde elektronische invloeden en Boaz maakt uitstapjes naar dirty house (‘Slonsje’), dubstep (‘Leg een traantje’) en gabber (‘Uit me plaat’), maar bevat voldoende breedte door popsongs zoals ‘1 miljoen vrienden’.

Het album bevat 15 tracks en twee bonustracks en is in zijn geheel geproduceerd door Boaz van de Beatz. Naast labelgenoten Jebroer, Leo en Digitzz, maken diverse gastartiesten maken hun opwachting op ‘Waardevolle gezelligheid’. De bestaande samenwerkingen met Jebroer, Leo, Digitzz en Ronnie Flex komen op ‘Waardevolle Gezelligheid’ naar voren, maar ook nieuwe samenwerkingen krijgen een plek. Zo zingt Chagall in het Nederlands op het nummer 'Leg een traantje' en legt De Rus samen met Mr. Polska in het nummer 'Technologee' de verschillen tussen Oost en West bloot.
[/persbericht]

Tot zover de schaamteloze kopie van het persbericht dat geleverd werd bij het album. Waarom ik deze (heel stiekem) gepikt heb, is omdat ik het volledig eens ben met het persbericht, voor zover er een mening in verkondigd wordt natuurlijk.

Het enige wat ik aan kritiek wil geven, is dat hardwerkers doodwerkers zijn. Dat is niet het officiële spreekwoord, ik weet het, ik schudt ze zo uit mijn door een aap met een open deur opgespelde mouw! Goed... Mijn punt is dat het album een beetje te vol staat om echt indruk te maken. Als er hier en daar een nummer weggelaten was had het album een grotere indruk achtergelaten dan nu het geval is. Het blijft nu maar doorgaan, waarbij een korter album vraagt om meer en een nieuwe luisterbeurt.

Neemt niet weg dat het een topalbum is en een goede indruk geeft van Mr. Polska. Het kromme Nederlands, de grappige verhalen die af en toe stiekem toch de vinger op de zere plek leggen, het klopt gewoon. Aangezien ik persoonlijk niet bijster goed kan rappen, heb ik er geen problemen mee dat Mr. Polska mijn baan hierin heeft afgepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten